لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

6 راه برای تشخیص آجیل کهنه از آجیل تازه

یکی از نگرانی‌های افراد در هنگام خرید آجیل، این است که آجیل مرغوب و تازه نباشد؛ ما در این مقاله تصمیم داریم که راه‌هایی برای تشخیص آجیل کهنه به شما معرفی کرده تا بتوانید یک آجیل مرغوب و باکیفیت برای خود تهیه کنید.



راه های تشخیص آجیل کهنه



نصف کردن آجیل


بسیاری از افراد همین که می‌بینند آجیل شکستگی و رنگ تیره‌ای ندارد، تصور می‌کنند که آجیل مرغوب و بدون کرم‌خوردگی است؛ اما باید گفته شود که این تصور اشتباه است و اگر می‌خواهید در هنگام خرید خشکبار از نبود کرم‌خوردگی آجیل اطمینان حاصل کنید، پیشنهاد می‌شود که فقط به دیدن ظاهر آن اکتفا نکنید و حتما چند عدد از آجیل را نصف کنید تا ببینید که آجیل دارای کرم‌خوردگی است یا خیر.

رنگ آجیل


برای تشخیص آجیل کهنه از آجیل مرغوب، به رنگ آجیل بسیار دقت کنید؛ آجیل کهنه دارای رنگ قهوه‌ای بسیار تیره و کدری است.
البته این حرف به معنای این نیست که خوش‌رنگ و رو بودن آجیل نشان دهنده باکیفت بودن و مرغوب بودن است؛ بسیاری از فروشندگان برای اینکه مشتری بیشتری جذب کنند یا آجیل کهنه را با قیمت بالا به فروش برسانند و خریدار متوجه کهنه بودن آجیل نشود، آجیل را با استفاده از رنگ‌های شیمیایی رنگ می‌کنند تا آجیل یک ظاهر خوشمزه و تازه پیدا کند و این اتفاق بیشتر برای پسته، فندق و بادام اتفاق می‌افتد.
توجه داشته باشید که آجیل تازه و مرغوب، یک رنگ روشن و کمرنگ دارد.

رنگ دادن به دست


برای اینکه متوجه شوید آجیل رنگ نشده و رنگ آن طبیعی است، بهتر است آجیل را لمس کنید؛ در اغلب مواقع آجیلی که رنگ شده، رنگ را به دست پس می‌دهد.
در صورتی که دست شما با لمس آجیل هیچ رنگی نگرفت برای اطمینان بیشتر از این موضوع که آجیل کهنه نیست و رنگ آن طبیعی است، می‌توانید یک دستمال کاغذی مرطوب را روی آجیل بکشید؛ در این زمان اگر آجیل با رنگ شمیایی رنگ شده باشد، صددرصد دستمال کاغذی رنگی می‌شود.



نکات کلیدی برای خرید آجیل تازه



خرید آجیل های لب خندان ممنوع


اغلب افراد در هنگام خرید آجیل تازه به سراغ آجیل‌های لب خندان می‌روند و تصور می‌کنند که لب خندان بودن آجیل نشان دهنده این است که آجیل به‌خوبی رشد کرده و تازه است؛ اما باید گفته شود که این تصور کاملا غلط است و فروشندگان آجیل برای اینکه آجیل‌هایی مانند پسته خندان شوند، به پسته ضربه می‌زنند و آن را برای مدتی در آب سرد قرار می‌دهند و پس از خشک شدن، پسته را با ادویه تفت می‌دهند تا پسته خوش‌رنگ و خوش‌طعم شود.
انجام این کار باعث می‌شود که پس از مدتی کیفیت آجیل کاهسته شود و آجیل طعم کهنه به‌خود بگیرد و حتی جالب است بدانید که آجیل‌های خندان فواید کمتری نسبت به آجیل‌های دهن بسته دارند؛ بنابراین بهتر است هنگام خرید خشکبار به هیچ‌وجه سراغ آجیل‌های خندان نروید که فقط پول خود را هدر می‌دهید.

آجیل را با پوست بخرید


هنگام خرید آجیل بهتر است که آجیل‌هایی مانند پسته، گردو، فندق و بادام را با پوست بخرید؛ آجیل‌هایی که بدون پوست هستند به دلیل اینکه در مجاورت هوا قرار دارند، پس از مدتی تلخ می‌شوند و یک طعم مانده و کهنه‌ای می‌گیرند.
بنابراین بهتر است برای راحتی خود به سراغ آجیل‌های بدون پوست که معلوم نیست چه مدتی از پوست گرفتن آنها می‌گذرد نروید که بدون شک بعد پشیمان می‌شوید؛ حتی اگر آن لحظه آجیل طعم تلخ و ماندگی ندهد، پس از گذشت چند روز از خرید آجیل، طعم آجیل تغییر پیدا می‌کند.



خرید آجیل اقتصادی


بسیاری از فروشندگان آجیل برای اینکه آجیل کهنه را سریع به‌فروش برسانند، شروع به تبلیغات فروش آجیل با قیمت اقتصادی می‌کنند و همان آجیل کهنه را با قیمت کمی پایین‌تر به‌راحتی به‌فروش می‌رسانند و حتی در بسیاری از مواقع آجیل اقتصادی مغزیجات خوبی ندارد و فقط نخود، کشمش و تخمه است؛ پس بهتر است به خاطر کمی قیمت پایین‌تر، اقدام به خرید آجیل اقتصادی نکنید مگر در مواقعی که به کیفیت محصولات فروشنده اطمینان کامل دارید.



سخن آخر


ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با راه‌های تشخیص آجیل کهنه آشنا کنیم تا بتوانید یک آجیل مرغوب و باکیفیت برای خود خریداری کنید و مدت زیادی بتوانید آن را نگهداری کنید.
در آخر پیشنهاد می‌شود که خرید خشکبار را حتما از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا از کیفیت آجیل اطمینان کامل داشته باشید.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 2

ممنون از مطالب مفیدتون

لطفاً در مورد آجيلهاي وارداتي هم اطلاع رساني کنيد. با کمال تدسف مصرف همين آجيلهاي مانده در شيريني جات قابل تشخيص نيست و مثل اکثر مواد خوردني هيچگونه نظارت رسمي روي آنها اعمال نمي شود